Helloflex login
Favoriet(en)
Sluiten

Jouw favorieten

Terug naar al het nieuws

Hoe COVID-19 de manier van werken heeft veranderd en hoe je hier als bedrijf mee omgaat

De manier waarop we gewend zijn te werken is door de uitbraak van het coronavirus in een sneltreinvaart veranderd. Versterkt door lockdowns en coronamaatregelen, hebben zich een aantal veranderingen aangediend die ook al voor de coronapandemie hun intrede deden. Denk bijvoorbeeld aan thuiswerken.

We hebben onze ogen en oren open gehouden en de trends op de arbeidsmarkt zowel nationaal als regionaal gevolgd en merken dat een aantal veranderingen wel eens blijvend kunnen zijn. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje én geven tips over hoe je hier als bedrijf op kan inspringen, in het belang van jouw medewerkers en/of vacatures.

1. Werken in je joggingbroek

Volledig thuiswerken, parttime thuiswerken, het kan tegenwoordig allemaal. Het blijkt dat de combinatie tussen kantoorwerk en thuiswerken voor veel mensen goed bevalt. Is het in jouw bedrijf mogelijk om thuis te werken? Vermeld dit dan zeker in je vacature teksten. Bijkomend voordeel: het vergroot de groep potentieel geschikte kandidaten! Zo kan opeens een top kandidaat uit Friesland aansluiten bij jouw bedrijf, waarbij diegene twee dagen in de week de reis naar jouw bedrijf maakt en de overige dagen vanuit huis werkt. 

2. Workin’ 9 to 5

Door het thuiswerken en andere corona maatregelen - zoals het sluiten van de scholen – waren veel mensen genoodzaakt om creatief om te gaan met hun werktijden. Niet meer van 8.00 uur tot 17.00 uur achter de computer, maar ’s morgens een paar uur werken, na de lunch nog wat werken, kinderen van school halen en ’s avonds tot laat door werken. En dat beviel wel bij veel werknemers! Een gunstig voordeel voor de werkgevers: het had in de meeste gevallen een positief effect op de productiviteit. Creativiteit, focus en productiviteit komen en gaan gedurende de dag. Sommigen zijn het meest productief in de ochtend, anderen juist in de avond. Wat we zien in het werkveld is dat een hoop bedrijven deze flexibiliteit in uren blijvend aanbieden, wat voor het persoonlijke schema van werknemers heel fijn is en wat tegelijkertijd de werkresultaten ten goede komt. Biedt in jouw vacatureteksten de kans om uren waar mogelijk flexibel in te vullen aan, dit maakt jouw vacature aantrekkelijker!

3. Boks!

Het was even wennen toen het handen schudden er begin 2020 af ging. In de zakelijke wereld is dit een tweede natuur geworden. De box deed opeens zijn intrede in serieuze, politieke en zakelijke setting. Waarvan we ook wel weer de humor in konden zien. Maar wat blijkt na anderhalf jaar geen handen schudden en op 1.5 meter afstand blijven: veel mensen willen niet meer terug naar hoe het was! Daarnaast zijn de meesten er gewend aan geraakt, dus: wie geen handen wil schudden en wie afstand wil behouden hoeft niet meer op scheve gezichten te rekenen.

4. Teams, Zoom, Skype, Facetime, enz..

Een gevolg van alle bovengenoemde maatregelen en wijzigingen was het onvermijdelijke, bijna constante online contact via videobellen, door middel van media zoals Teams, Zoom, Skype, Facetime, enzovoorts. Op deze digitale manier hadden we niet enkel meer contact met klanten op verre locaties, maar ook met onze eigen collega’s die in dezelfde omgeving wonen! De leukste filmpjes en memes over videobellen passeerden de revue op het internet en we hebben allemaal wel een hilarische anekdote uit het videobel-tijdperk van de afgelopen anderhalf jaar. Want ook de vrijmibo werd online gehouden ;)

Hoewel het ook voor irritaties zorgde – denk aan slechte verbindingen, webcams die niet werkten en geluid dat haperde – was het in veel gevallen een gemakkelijke en snelle manier om contact te leggen met collega’s, klanten en kandidaten van elders. We hebben gemerkt dat het werven, sollicitatiegesprekken voeren en uiteindelijk het werken op afstand goed werkt dankzij de videogesprekken. Biedt bij het inplannen van sollicitatiegesprekken ook de mogelijkheid aan om dit door middel van videobellen te doen, naast de gebruikelijke fysieke afspraak. Dit toont voor een kandidaat aan hoe flexibel jouw bedrijf omgaat met deze communicatiemiddelen ten behoeve van het werk en kan voor hen een extra reden te zijn om voor jouw bedrijf te kiezen.

Wanneer je als bedrijf mee beweegt met deze veranderingen in jouw manier van werven en rekruteren, maak je meer kans om gevonden te worden door de juiste kandidaten. Daarnaast kan het ook zorgen voor meer werkgemak en –plezier onder jouw huidige medewerkers, waardoor tegelijkertijd de productiviteit en resultaten omhoog gaan. Laat ons weten hoe jij het nieuwe werken kan implementeren voor jouw (nieuwe) medewerkers en wij kunnen dit omzetten in aantrekkelijke wervingscampagnes!